Pallasz Athéné (görögül: Παλλάς Ἀθήνη) a bölcsesség, az igazságos háború, a jog, az igazságosság, a művészetek, a kézművesség és a képzés istennője a görög mitológiában.
Athéné Zeusz és Métisz gyermeke. Métisz
volt a bölcsesség istennője, a főisten első felesége. Egy jóslat szerint a
születendő gyermek hatalmasabb és okosabb lesz, mint maga Zeusz. Ezt a kritikát
a főisten nem szívesen viselte volna, így dühében élve lenyelte a terhes Métiszt. Métisz férje gyomrában
mellvértet és sisakot készített leányának. A főisten igen rosszul bírta
felesége munkáját, és amikor a sisakot kezdte el kalapálni, Zeusz feje majdnem
széthasadt a fájdalomtól. Ekkor a bölcs Héphaisztosz sietett apja segítségére,
és kalapácsával ütést mérve Zeusz fejére onnan kipattant Athéné. Zeusz
fájdalmai elmúltak, és ahogy ott állt leánya talpig felfegyverezve, fénylő
díszben, Zeusz azonnal megszerette. Még Héliosz is megállt a Nap szekerével,
hogy megcsodálja az új istennőt. Athéné lett ezután Zeusz legkedvesebb
gyermeke, olyannyira, hogy Zeusz gyakran adta neki pajzsát, az aigiszt.
Athénét mindig karddal és lándzsával ábrázolták, sisakban, és az anyja által
készített gorgófős mellvértben. Ehhez készíttette
apja Héphaisztosszal az Aigisz pajzsot, amelyet ha
megrázott, a hadak földre estek. Szent állata a bagoly volt. Athéné oltalma és
hatalma alatt álltak a városok, amelyek közül az első volt Athén, amiért
Poszeidónnal kellett megküzdenie.
Történt egyszer, hogy egy attikai városért mind Athéné, mind Poszeidón
rajongott. A városlakók elhatározták, hogy azé az istené lesz a város, amelyik
a legjobb ajándékot adja lakóinak. A város lakói egy hosszú menetben felmentek
az Akropoliszra, ahová leszállt a két istenség is. Először Poszeidón ajándéka
került sorra. A tengerek istene hozzáérintette háromágú szigonyát egy sziklához,
amelyből egy forrás fakadt. A lakók igen elcsodálkoztak, és megörültek az
életet adó víznek, ám hamar kiderült, hogy a forrás sós vizű, mint Poszeidón
birodalma, így teljesen használhatatlan. Athéné az olajfát adta a városnak, ami
nemcsak ételt és olajat, hanem faanyagot is nyújtott
a városnak, így Athéné lett a város ura, és róla is nevezték el Athénnek.
Szűz Athéné temploma - a Parthenon
Athéné az igazságosság jegyében gyakran segített a mitikus hősöknek, így
Odüsszeusznak is. Athéné szerette az embereket és tanította is őket. Az
asszonyoknak megmutatta a szövés és a fonás technikáját, a férfiakat
megtanította az építészetre, kovácsmesterségre, aranyművességre és
kelmefestésre. A legenda szerint Athéné a fuvola feltalálója is. Az Erisz keltette
viszályban az istennő is harcba szállt az aranyalmáért, és Párisznak
cserébe az emberek között egyedülálló hatalmas tudást ajándékozott volna. Ám Párisz nem emellett döntött.
Athéné ritkán volt bosszúálló igazságos természete miatt, de Arakhnét megbüntette szemtelen hivalkodásáért. A szépséges
istennő nem ismerte a szerelmet szülei történetéből kifolyólag. Így ő is szűz
maradt. Gyakori jelzőjévé vált a Pallasz, ami fegyverforgatót jelent. Ez utalt
a harcok hevében is igazságot szolgáltató Athénére. Másik állandó jelzője a
szűziességéből adódott: Parthenosz Athéné. Innen
kapta nevét az Athénban tiszteletére emelt Parthenón. Egész Hellász területén
nagy tisztelet övezte. Ha valamelyik városnak Palladionja
volt, amely a pallasz szóból eredt, egy olyan szentélyt
jelentett, amelyben ott állt Athéné szobra, s a városról azt tartották, hogy
bevehetetlen. Athénban tiszteletére rendezték meg a négy
évente megrendezett Panathénaia nevű
játékokat. Római megfelelője Minerva, etruszk megfelelője Menrva.