AZ YPSARIO MEGHÓDÍTÁSA

Gyalogtúra Thassos legmagasabb hegycsúcsára, az 1206 m magas Ypsarióra

A könnyűnek egyáltalán nem nevezhető túra, a tengerszint felett 60 m-rel lévő Potamia falu észak-nyugati széléről indul. Az Ypsos szó magaslatot, csúcsot jelent.
A túraútvonal nagyon meredek, mind fel, mind lefelé. Jó túracipőre, bakancsra szükség van, mert néhol mászni is kell. Lehetőleg egy felhőmentes napot válasszunk ehhez a túrához, amikor tiszta az idő, hogy fentről élvezhessük a kilátást. Fontos, hogy az emelkedőn nagyon figyelmesek legyünk. Lefelé sem könnyebb jönni, mint felfelé.

Leírás:
Potamia főteréről indulunk felfelé, a hegy irányába. A falu szélére érve látunk egy táblát, amely a hegyi túraútvonalat mutatja az Ypsarióra.

Ez kezdetben egy betonút, amely később váltakozva hol köves, hol beton. Ahogy haladunk felfelé, lassan elmaradoznak a bekerített telkek és utunk földes erdei útban folytatódik.

1996-ban a Thassosi Hegymászó Egyesület piros pont jelöléssel és „kőemberkékkel” jelölte az utat. A jelölések szinte mindenhol nagyon jól látható helyen és kellőképpen sűrűn vannak elhelyezve, leggyakrabban a sziklákra festve. A „kőemberkék” építéséhez mi magunk is hozzájárulhatunk egy-egy lapos kő ráhelyezésével.

A kb. 2-3 km hosszú erdei út viszonylag széles, dzsippel vagy terepjáróval még járható.
Fölfelé haladva egy keresztúthoz érünk, amit fatábla is jelöl. Az Ypsarióra balra kell letérni, mert a tovább egyenesen vezető út a Profitis Iliasra vezető út. A jeleket és a görög betűkkel felfestett Ypsario feliratot kövessük.

Az elágazástól kezd a túraútvonal egyre nehezebbé válni. Nehézségét a felfelé meredeken futó ösvény adja (ami lefelé a csúszós és a talpunk alól kigördülő kövek miatt csak óvatosan járható). Az elágazástól tehát balra, felfelé indulunk. Az útvonal eleinte ritka erdőn, páfrányok között vezet. Az ösvény keskeny, kezdetben mérsékelten, de fokozatosan emelkedő és köves. Később a fák sűrűsödnek, de a páfrányok maradnak. Ezen a szakaszon gyakran találkozhatunk kecskékkel is. Később a fák ritkulnak, de a páfrányok még egy ideig kísérik sétánkat. Ahogy haladunk fölfelé, egyre gyérebb a vegetáció.

Több helyre padokat helyeztek ki, ahol érdemes néhány percig megpihenni. Nem csak a fáradtság miatt, hanem vessünk egy-egy pillantást az elénk táruló látványra is. Amikor már jól elfáradva a kormos törzsű fenyőfákat és a zöldellő páfrányokat magunk mögött hagyva a fejünk fölött magasodó csúcsra pillantunk, még ne örüljünk. Ez nem az Ypsario. Az 1206 méter magas csúcsot innen ugyanis nem lehet látni. Viszont az előttünk lévő hegyre kopár, sziklás, zuzmókkal szegélyezett ösvény visz fel.

Felérve egy fennsíkon találjuk magunkat, ami tulajdonképpen a hegy gerincvonulata. Balra kell fordulni a menedékház irányába. Érdemes néhány percig megpihenni itt, mert a kilátás pazar. Az út itt egy kis könnyebbséggel szolgál, mert az előzőekhez képest szokatlanul sík.

A menedékházat elhagyva lépcsősor visz az Ypsario felé. (Innen még kb. 50 perc-1 óra az út a csúcsig, haladástól függően)
A lépcsősor földből és fahusángokból épült. Ez után következik az igazi nehéz terep. Nagyon köves, sziklás útvonalon vezet tovább a hegyi ösvény. Néhol szó szerint mászni kell. Hamarosan egy pihenőhelyre érünk, ahol pad és kuka van kihelyezve. Itt eléggé fúj a szél, de már közel a csúcs és a kilátásra is érdemes néhány percet szánni.
A fenyőfák alatt átbújva, meredeken haladunk tovább fölfelé a sziklás terepen.

Kövekre festett jelölések vezetik a túrázót a hegytető irányába. Közvetlenül a csúcs előtti néhány száz méteren az útvonal egy zúzottköves, dzsippel járható út mellett visz (aki akar, azon is mehet).
Az Ypsarióra felérve elakad az ember lélegzete, de nem csupán a fáradtságtól. Az elénk táruló panoráma páratlan. Pillanatnyilag a „világ tetején” vagyunk. Jó időben lájuk Samothraki szigetét és az Athost is. Közvetlenül magunk elé tekintve látni lehet lent Potamiát és a Golden beach-et. Érdemes távcsövet is felvinni és azzal kémlelni a látnivalókat.

Ha kigyönyörködtük magunkat a látványban, el ne felejtsünk néhány sort írni a fehér kőépítmény oldalán elhelyezett vasdobozban lévő könyvbe. Visszaolvasva bizonyára megtaláljuk honfitársaink bejegyzéseit is.

Kipihenve induljunk el lefelé a már ismert útvonalon.
A feladat nem könnyebb, hiszen a meredek, lefelé tartó ösvényre lépve a kövek csúsznak egymáson, gördülnek a talpunk alatt. Tartsunk kellő távolságot egymás között.

A túraútvonal végig nagyon jól jelölt, egyértelmű útmutatásokkal ellátott. Ha a kőemberkéket, a piros pöttyöket és nyilakat, valamint a feliratokat követjük, nem fogunk eltévedni.

Potamia falujától kiindulva a csúcsra 4-5 óra alatt lehet felérni. Lefelé gyorsabb, kb. 2,5-3 óra az út.

Ami fontos és nélkülözhetetlen: elegendő mennyiségű ivóvíz (kb. 2 liter/fő); nagyon jó túracipő vagy zárt edzőcipő (bár ez utóbbiaknak viszonylag vékony a talpa, a kövek miatt kényelmetlen lehet a viselete hosszú távon).

A túra leginkább tavasszal és kora nyáron élvezetes. Nem csak az időjárás miatt, hanem az erdőben és a hegygerincen található növényi vegetáció színessége miatt is. Aki nyáron indul útnak, mindenképpen kora hajnalban induljon el, így a nagy meleg előtt jó eséllyel le is ér és lesz még ideje sajgó végtagjait a tenger habjaiban hűsíteni .
Kevésbé edzett túrázók 1-2 napos izomlázzal számoljanak a túrát követően.

A gyalogtúra nem halad könnyű útvonalon. A hosszú lefelé haladás megterheli a térd és a boka ízületeit. De aki végigjárja ezt a csodálatos útvonalat, méltán lehet büszke önmagára, hiszen teljes joggal érezheti azt, hogy átlépte – az általa eddig ismert – teljesítőképessége határát.

Xabi78 videót is készített a túráról: Potamia - Ypsario - Profitis Ilias túra - VIDEÓ

Hozzászólások

0 #1 túraHoney 2011-08-21 02:00
Nagyon szívesen!! Remélem, hogy sokan éreznek magukban annyi bátorságot és kedvet, hogy megtegyék ezt a kirándulást!!
0 #2 Ypsariobalazsh 2011-08-21 02:00
Honey!Köszönjük a részletes leírást! Jómagam hiánypótlónak gondolom. Remélem sokan olvassák majd és kedvet is kapnak a túrához! Egy biztos, a fenti panoráma felejthetetlen! KÖSZÖNJÜK!
0 #3 Túra.Mogyorósiné Pálosi Tímea 2011-08-22 02:00
Gratulálok Honey!A leírás nagyszerű, a képek nagyon jók.Igazán "turista csalogatóra" sikeredett! :lol:
0 #4 elismerésBocsika 2011-08-22 02:00
Gratulálok!!!Mondtam ugye,hogy túlélhető ezt az élményt nem veszi már tőlünk el senki!!!Nagyon jó a leírás én annak idején nem is gondoltam rá!
0 #5 VideoXabi78 2011-08-22 02:00
Sziasztok!Jómagam is megjártam múlt héten az Ypsariót, és még hozzácsaptam a profitis iliast is (ha már lúd). Készült róla (telefonnal) egy kb. 1/2 órás kommentált videoanyag, amit még a héten megvágok, és kirakom majd ide, hátha lesz érdeklődés :) Mindenesetre az Ypsario - Profitis Ilias gerinctúra az fantasztikusan szép, de gyakorlatlan túrázóknak nem ajánlom (meredélyek, mászós, omladékos részek, párkányok is vannak benne). Cserébe elég járatlan, vadregényes és fantasztikus a panoráma :)Jövőre, ha minden jól megy, a déli gerincet tervezem végigjárni :)X.
0 #6 gratulavkynga 2011-08-23 02:00
Gratulálok, ez igen!Már bánom, hogy kihagytam :(Majd talán pár év múlva pótolom...
0 #7 túrakiflic 2011-08-29 02:00
Múlt héten mi is megjártuk az Ypsariót,kb 3,5 óra volt az út-a fiúk gyorsabban felértek volna,csak engem kellett várniuk :)A menedékháznál már nagyon fáradt voltam,de aztán csak felértem a csúcsra.Addigra elfogyott a vizünk,de szerencsére Ági pont fent volt a dzsippesekkel és elmondta,hogy hol találunk forrást.Utólag is köszi,életmentő volt!Lefelé már gyorsabb,csak nagyon kell figyelni.Felejthetetlen élmény,mindenkinek csak ajánlani tudom!
0 #8 re: TímeaHoney 2011-08-30 02:00
Tímea!Úgy látom, hasonló kapacitásokkal bírtok, mint mi :) , már ami az út megtételének időtartamát illeti.A gyermekünk (15 éves) fölfelé is, lefelé is sokkal hamarabb megtette volna az utat. Ilyen melegbe sokkal több víz kell, mint általában. Nagyon-nagy szerencsétek volt, hogy találkoztatok Ágival!!!!!
0 #9 tűzesetekHoney 2011-08-31 02:00
Gyanítom, hogy a tettest nem zárják börtönbe. Ha tényleg elmebeteg max. kényszergyógykezelésre "ítélik". Belegondolni is szörnyű, micsoda tragédia lehetett volna!!!!
0 #10 Majdnem túl túraÁgi 2011-08-31 02:00
Még jó, hogy nem hallgattak rám! :lol:Szabi felbiztatott a Proféti Ilas csúcsára. Én mindig csak alulról nézegetem. A menedékháztól, -ami számomra gyalogtúraként épp elegendő teljesítmény- jobbra haladva Szabinak a sziget legszebb csúcsa van. Timi csapata, mivel erős férfiakból állt, még ezt is felvetettem. Szabolcs nem mindennapi képességekkel rendelkező gyalogtúrás. Egy nap hódítja meg ezt a két csúcsot. Egy kisebb gyakorlattal bíró, de lelkes csapat vajon képes erre? ez volt a hátsó gondolatom. De szerencsére Timi győzött. Így nem folytatták tovább a Proféti Ilias csúccsal. Ősszel a nagy melegekben talán jobb is. Május-június első heteiben viszont lehet, hogy tanácsolom majd a jó lábú gyalogos kedvűeknek. Addig Szabi is közzéteszi majd a még számunkra ismeretlen csúcsot.Más.Szombat éjjeltől hétfő délutánig rettegésben volt a sziget minden lakója. 5 tüzet oltottak el a tűzoltók és a falunk lakói. Minden éjjel szólt a falu harangja, hogy valahol tűz van. Mire a tűzoltók odaértek, Potámia, Panagia lakói már csákánnyal, kapával, lapáttal 100-ával ott voltak, hogy megfékezzék a szemmel láthatólag szándékos tüzet. Szerencsére 2-3 órás kemény munkával, a repülők, tűzoltók és a helyi erőkkel ez sikerült. Hétfőn délután csípték el az elmebeteg tettest. Raxanidis,- HEPIH SUPER MARKETT- fia, Laskari, egy 34 éves két kisgyermekes családapa tette. Emlékeztek, hogy jellemeztem őket, mindig amikor a Hepih super markettet kellett ajánlanom bevásárlásra... Az egész család elmebeteg. A családfő Raxanidis "úr"- nak köszönhető a 1985 -ös évi nagy szigettűz. És most megint az ő familiája...Laskari előzetes letartoztatásban van. Mivel indokolta az 5 tűzgyújtást??? Nem vette fel a dimos mezőőrnek. És most látni akarta, hogy fut a falu. Platanaka az egykori görögestes hegyoldal, Sklimouri, a falunk északi csücske feletti erdőség, a Platanos öble feletti még épp erdőség, a Panagia mögötti Limenas felé huzódó völgy állt veszélyben a mániákosunktól. Volt, aki véleménye az volt, hogy az utolsó tűznél be kellett volna taszítani a tüze közepébe. A méhész, akinek már másodjára volt veszélyben állománya, ő csípte fülön. az első tüze óta ott aludt a hegyen őrködve a területet. Látta a második tűzgyújtást, riasztotta a falut. A beteg egyén motorjával haladt volna a hegyen fentebb, hogy másik tüzet is gyújtson. A baj, hogy mindannyian azt mondjuk, hogy a tettes beteg. Vajon hány év múlva szabadul, ha lecsukják??? Egész nyáron két esőnk volt. Június 25. körül volt az utolsó egy órás jégeső, ill. Aug első szakaszában lehetett még egy rövid éjszakai eső. Mindenhol száraz avar. Fenyőtoboz. Minden oda lehetett volna. És gyanítom, hogy egy két év után a Raxanidis familia újból együtt....
0 #11 :)verus 2011-10-03 02:00
Honey ! Nagyon jó leírás ! Tudja belőle az olvasó, mire számíthat! Komolyan érdemes a leírásaidat kinyomtatni, mert nagyon szemléletesek! Caak legyen annyi sütnivalónk, hogy magunkkal is visszük...! :roll:
0 #12 Re : távolságpamag 2011-10-17 02:00
Nem az a lényeg, hogy távolságban mennyi - valahol van fönt egy térkép erről - , hanem az, hogy magasságban 1200 méter.Szerintem olyan 5-6-7 km lehet Potamiától.
0 #13 távolságMackópajtás 2011-10-17 02:00
Ez a gyalogtúra nagyjából milyen hosszúságú (km)? Az cikk elején láttam ilyet, hogy 2-3km hosszú, de gondolom az csak egy része ennek.
0 #14 utána néztem a távnakHoney 2011-10-19 02:00
Pamag, én azt a térképet nem láttam fönt (attól még lehet). Viszont megnéztem az általad is elküldött "szakirodalmat", abban pl. 10 km-t ír és 5 órás túrát.Jó képességű edzett emberek lehet, hogy oda vissza meg tudják tenni 5 óra alatt, rohamvágtában, akkor viszont a 10 km is oda-vissza értendő.
0 #15 távolságHoney 2011-10-19 02:00
Igazából azért nehéz megítélni a távolságot, mert eléggé meredek. Potamia faluból (nem Sk. Potamiából!!!) az erdei úti szakasz az, ami kb. 3 km. Ha kiértek a sűrűbb erdei részből az elágazáshoz és a "páfrányos-fenyőerdős" részen folytatjátok, onnan kb. még 3 km biztos van a csúcsig. De lehet, hogy 4km is. Olyan térkép nincs, amin ez fel van tüntetve, úgyhogy csak ez is csak sacc. Vagyis a 6-7 km. a falutól a csúcsig reális.
0 #16 átmásolom idepamag 2012-07-14 02:00
A másik Ypszárió-t leíró cikkhez írt hozzászólást Rabban, de mivel gyalog tették meg a túrát, átmásolom ide a szöveget:Ypsario4 2012. július 12. csütörtök, 18:28Rabban Sziasztok!Mi ma mentünk fel, reggel 9-től fél 4-ig helyi idő szerint. Tapasztalatok:- Korábban kell indulni , reggel 6 ajánlott.- Ketten mentünk, 2db 1,5 literes víz elég volt. Ugyanis a csúcs előtt kb. 1,5 kilométerrel van egy faház, aminek a közelében van egy nagyon hideg vizű forrás (ahol a lépcsős szakasz elindul fölfelé, ott lefelé kell menni az autóúton, a forrás kb. 300 méter, mindenképpen javasolt meglátogatni).- Viszont ételt sokat kell vinni. 5-5 megpakolt szendvicset ettünk meg az út alatt, és farkas éhesen értünk le.- 2 srác járművel felment a csúcsig. Egy quad és egy kismotor, autóval tényleg rizikósnak tűnik. Ezen kívül láttunk bérelt autósokat is a csúcs közelében, kis fehér Suzuki dzsippel.- Ebben az időszakban sapka, naptej kötelező.- Azt hiszem a mai napon kiérdemeltük a "Tipikus hülye turista" címet Very HappyÜdvRabban (A szmájlikat nem sikerült utólag beleigazítani a szövegbe...)
0 #17 Nemsokára érkezemCumi75 2015-05-14 02:00
Július elején megyek és párszor fel akarok szaladni a csúcsra, pontosan lemérem a szintemelkedést meg az útvonalak hosszát, és mindenkivel megosztom.
0 #18 Ypsario -> IliasVibdo 2015-06-11 02:00
Tegnap voltunk az Ypsario-n és a sziget második legmagasabb pontján, a Profitis Iliason (~1100m).Ypsario -> Ilias:Az Ypsario-ra felvezető útról sok helyen lehet olvasni, az előzetes keresgélés során azonban nem találtunk infót arról, hogy a Profitis Iliasra hogyan lehet onnan átjutni. Amikor a jelzett turistaúton felérsz a balra található menedékház szintjére, jobbra is látsz egy jelzett utat. Ránézésre úgy tűnik, mintha csak egy közeli kis csúcsra vezetne fel, azonban, mint kiderült, ez az út három csúcson keresztül elvezet egészen a Profitis Ilias tetejére. Az út végig a gerincen halad, látványos, nagyon jól jelölve van és nem nehéz (egyetlen helyen kell egy kicsit mászni, de az is gond nélkül teljesíthető bárki számára, aki amúgy szokott túrázni).Nekünk az Iliasra vezető út sokkal jobban tetszett, és maga a csúcs is nagyobb élmény volt, mint az Ypsario.Ilias -> Potamia:A csúcsról a jelzett turistaút a hegy megkerülésével vezet lefelé, és ez az út is látványosabb, mint az Ypsario-ra felvezető, azonban hosszabb is. Az Ypsario-ra felfelé menet van egy elágazás, ahol dönteni kell, hogy az balra az Ypsario-ra, vagy tovább egyenesen az Ilias-ra szeretnél menni, itt fogsz kikötni, ha követed a jelzett ösvényt.Az egész út (Skala Potamia - Ypsario - Ilias - Skala Potamia) 11 óra, 47 000 lépés és 26,87 km volt. Az összesített szintemelkedés 1545 méter. Skala Potamia-ból a menedékházig 3:15, a menedékháztól az Ypsario csúcsig (az itt olvasott 1 órával szemben) 20-25 perc, a menedékháztól az Ilias-ig 1:10, az Ilias-tól Skala Potamia-ig 4 óra. Az út során sokat pihentünk, illetve eső miatt is többször megálltunk, így ennél sokkal gyorsabban is teljesíthető.
0 #19 BRAVO!!!Ági 2015-06-11 02:00
Próbálja valaki azt mondani, hogy nem vagytok precízek.Minden rekordomat megdöntöttél. 47000 lépés.Ezt tényleg számoltátok?Egyenként vagy beszorzással?Amikor egy kolostorhoz lépcsőzünk, szokták számolni a vendégek. De hegyi úton szokatlan volt ezt megtudnom."Az egész út (Skala Potamia - Ypsario - Ilias - Skala Potamia) 11 óra, 47 000 lépés és 26,87 km volt. Az összesített szintemelkedés 1545 méter. "
0 #20 Re: BRAVO!!!Vibdo 2015-06-11 02:00
Persze, mi mindig így szoktunk túrázni, az egyikünk számolja a lépéseit, a másikunk pedig egy mérőszalaggal méri utána az utat, ezért tartott a túra ilyen sokáig. :)(A telefonomban van lépésszámláló, és GPS segítségével trackeli az útvonalat, a hosszát, az emelkedést, az átlagsebességet stb.)
0 #21 Útewy91 2017-02-15 13:05
Sziasztok!

Nagyon jó a leírás! :) mi idén megyünk először Thassosra, is mindenképp szeretnénk túrázni, akár többet is.
A szállásunk a Golden Beachen lesz, és arról szeretnék érdeklődni, hogy Potamia faluban esetleg ha odáig felmegyünk autóval akkor van parkoló, biztonságosan ott tudnánk hagyni a kocsit? Vagy milyen egyéb lehetőség van rá, hogy eljussunk Potámiába?
Köszi
0 #22 Út - ewy91balazsh 2017-02-15 20:26
Szia ewy91!
Nézd meg ezt az oldalt is: http://www.thasos.hu/thassos/informaciok-a-szigetrol/latnivalok-thassos-on/41-ypsario-a-sziget-legmagasabb-pontja
Itt alul a térkép a GPS által felvett pontokból készült. Ahol Potamia felett indul a jel, ott van egy kis parkolóterület kialakítva az út mellett.
Ott biztonságban van az autó míg felmentek.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezni!